اسکرام رو با مشارکت پیش ببریم.

شاید شما هم توی تیم‌تون با این مشکل مواجه باشین که بچه‌های توسعه دهنده اونطوری که مناسب هست با تسک درگیر نمیشن یا احساس مسولیت نسبت به تسک یا اسپرینت ندارن. این مسئله، یکی از چالش‌های ما در تیم خودمون بود.

برای حل این مسائل من با چند نفر صحبت کردم و نهایتا به این نتیجه رسیدم که با رعایت ۳ نکته این مسئله می‌تونه به قدر قابل توجهی حل بشه.

اول اینکه شکستن استوری‌ها توسط خود بچه‌ها انجام بشه. به این صورت که به بچه‌ها به جای راه‌حل، مسئله رو بدیم. اینجوری بچه‌ها مسئولانه شروع به ریز کردن تسک ها می‌کنن و سعی می‌کنن راه‌حل هایی که به ذهنشون میرسه رو به تیم منتقل کنن.

دوم اینکه ابتدای اسپرینت به کسی تسک اختصاص ندیم. بچه ها باید در طول اسپرینت تسک‌هایی که علاقه دارن انجام بدن رو بردارن. اینجوری ما بچه‌هارو از هم جدا نکردیم که هرکسی بره تسکی که داره رو خودش انجام بده و اخر اسپرینت بیاد تحویل بده.

بچه ها برای توسعه تسک هاشون نیاز به صحبت و مشارکت با بقیه اعضای تیم دارن. این اتفاق باید توی جلسات daily بیفته. چطور؟ بچه‌ها در جلسه daily در مورد راه‌حل هاشون برای تسک روز قبل توضیح میدن. جلسه daily برای توضیح بورد نیست. چون بورد همیشه در دسترس هست و نیازی به توضیح نداره. اینطوری با ارائه راه‌حل‌ها مشارکت تیمی بچه‌ها هم در جلسه daily افزایش پیدا می‌کنه.

و سوم اینکه بچه ها تخمین story-point رو خودشون با همکاریِ هم انجام بدن. به این صورت که همه تخمین‌شون رو اعلام کنن و روی این تخمین گفتگو انجام بشه و نهایتا تیم به یک جمع‌بندی روی تخمین برسه.

 
 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.